PRZYGOTOWANIE DO NAUKI PISANIA
Ćwiczenia grafomotoryczne
Ćwiczenia grafomotoryczne pomagają dziecku w osiągnięciu gotowości do nauki pisania, służą także korygowaniu nieprawidłowej techniki rysowania i pisania. Wobec dzieci przedszkolnych spełniają rolę usprawniającą i stymulującą, gdyż wpływają na rozwój motoryki rąk i koordynacji wzrokowo- ruchowej.
Niewłaściwa technika wykonywania czynności graficznych jest przyczyną niskiego poziomu graficznego pisma (tzw. dysgrafia) i rysunku. Dziecko nie nadąża za klasą, szybko męczy się i zniechęca.
Ćwiczenia grafomotoryczne mogą być przydatne dla wszystkich dzieci, szczególnie jednak są ważne dla tych, u których obserwuje się trudności:
- Wadliwa pozycja ciała podczas zajęć graficznych
- Nieprawidłowe ułożenie ręki i palców: ręka wygięta w nadgarstku, dłoń skierowana ku osobie piszącej
- Nieprawidłowy sposób trzymania pióra lub ołówka(warto stosować nasadkę na ołówek lub długopis)
- Niewłaściwe napięcie mięśniowe ręki, które powoduje nieprawidłowy nacisk pióra
- Wolne tempo pisania i rysowania
- Szybkie męczenie się podczas pisania i rysowania
- Niski poziom graficzny rysunków, odpowiadający niższemu wiekowi życia
Ćwiczenia grafomotoryczne mają służyć przede wszystkim usprawnieniu czynności rysowania, a pośrednio przygotowaniu do nauki pisania i podniesienia poziomu graficznego pisma. Czynność pisania wymaga bardzo dużej sprawności motorycznej rąk: dużej precyzji i szybkości ruchów, oraz dobrej koordynacji ruchowej. Pierwszymi „nauczycielami” dziecka są mama i tata. Niewłaściwe nawyki ruchowe wyniesione z domu, ukształtowane w najwcześniejszym okresie posługiwania się ołówkiem i kredką podczas rysowania są najtrwalsze.
Przykładowe ćwiczenia grafomotoryczne wg H. Tymichovej
Na podstawie książki M. Bogdanowicz „Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej.”
Karolina Krawczyk